PLAN WSPÓŁPRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W BURZENINIE
ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
NA LATA 2017-2022
Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami ma duży wpływ na rozwój podopiecznych. Najważniejsze korzyści, jakie odnoszą dzieci dzięki współpracy przedszkola z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym to:
- kształtowanie postaw społecznych, odpowiedzialności za drugiego człowieka, tolerancji, empatii, uwrażliwienie na potrzeby innych
i pomoc potrzebującym,
- rozwój zainteresowań i zdolności dzieci,
- otwartość w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
- prezentowanie umiejętności, wiedzy i osiągnięć,
- rozwijanie zainteresowań u dzieci teatrem, sztuką teatralną oraz muzyką poważną,
- rozwijanie i kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach oraz miejscach użyteczności publicznej.
Plan opracowany został w oparciu o:
- sformułowane wnioski na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny,
- diagnozę potrzeb i zainteresowań,
- oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
- treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy przedszkola,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji
programach wychowania przedszkolnego,
- treści podstawy programowej.
Celem współpracy jest:
- Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
- Wspomaganie rozwoju dziecka, poszerzanie wiedzy o świecie.
- Integracja oddziaływań wychowawczych.
- Promowanie wartości wychowania przedszkolnego, osiągnięć przedszkola, jego wychowanków i nauczycieli.
- Kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw wobec drugiego człowieka.
- Kształtowanie poczucia wartości jako członka społeczności lokalnej i regionalnej.
- Wspieranie działalności przedszkola.
- Włączanie rodziców w życie placówki.
INSTYTUCJA |
ZAKRES WSPÓŁPRACY |
|
- zapoznanie dzieci z pracą urzędu - złożenie okolicznościowych życzeń pracownikom z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy - nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji uroczystości przedszkolnych |
|
- kontrola pojazdów dokonywana przed wyjazdami na wycieczki autokarowe - zapraszanie policjantów do przedszkola – zapoznanie z umundurowaniem i zawodem policjanta - pogadanki policjanta dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania |
STRAŻ POŻARNA |
- przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci, nauczycieli i pracowników placówki - spotkania ze strażakami na terenie przedszkola – wspólne zabawy „strażackie” - prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym - wycieczka do straży – zapoznanie z budynkiem, wyposażeniem |
OŚRODKI ZDROWIA |
- wycieczka do gabinetu lekarskiego oraz poszczególnych pomieszczeń ośrodka zdrowia |
BIBLIOTEKA |
- udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych - poznanie obiektu i zasad korzystania z biblioteki - udział w realizacji akcji, projektów, konkursów |
GDK |
- udział dzieci w uroczystościach lokalnych organizowanych GDK (11 Listopada, 3 Maja, Dzień Książki, Dzień Bibliotekarza) - udział wychowanków w przeglądach organizowanych przez GDK - organizacja jarmarku bożonarodzeniowego - akcja czytanie bajek Andersena Współpraca przy organizacji obchodów Dnia Pluszowego Misia |
NADLEŚNICTWO |
- udział Leśnika w zajęciach przedszkolnych - współpraca przy obchodach Dnia Drzewa czy akcji Sprzątanie Świata - wycieczki do Nadleśnictwa |
DPS |
- odwiedzenie mieszkańców DPS z okazji uroczystości Dnia Babci i Dziadka - przygotowanie drobnych upominków |
WSPÓŁPRACA Z PARAFIĄ |
- Konkurs plastyczny - „Jan Paweł II w oczach dzieci”. Portret Jana Pawła II - pogłębienie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o życiu, działalności, twórczości i osobowości papieża Jana Pawła II. - Konkurs plastyczny : „Mój różaniec” - rozbudzenie umiłowania modlitwy różańcowej indywidualnej i wspólnotowej oraz rozwój talentów u dzieci, jak również budzenie aktywności twórczej dzieci, pobudzenie wyobraźni i pomysłowości dzieci oraz wykorzystanie zdobytych wiadomości, umiejętności i dzielnie się nimi z innymi. - Lampion adwentowy –wykorzystanie umiejętności plastycznych, własnej kreatywności i uwrażliwienie na duchowe aspekty życia - Bal Wszystkich Świętych – przybliżenie postaci świętych, , ukazanie dzieciom radości jaką daje życie dla Boga i z Bogiem, oraz ukazanie niezwykłej relacji jaką jest tajemnica świętych obcowania, dzięki której nieustannie możemy cieszyć się pomocą i wstawiennictwem świętych. - Jasełka Bożonarodzeniowe – występ dla społeczności, w grupach dla rodziców i dziadków - Orszak Trzech Króli – udział w Orszaku przypomina nam, że Bóg jest gotów przyjąć każdego, że On jest dla wszystkich, także tych, którzy starają się do niego dotrzeć rozumem, a nie wiarą. Celem jest rozpowszechnienie wydarzeń w stajence betlejemskiej i rodzinny udział w obchodach pamiątki tego wydarzenia. - Rekolekcje szkolne udział chętnych przedszkolaków ma na celu pogłębienie u uczniów więzi z Chrystusem i Kościołem, uzupełnienie nauki religii o właściwy katechezie wymiar inicjacyjny oraz podjęcie zadań ewangelizacyjnych wobec środowiska szkolnego - Procesja na Boże Ciało – udział w procesji i sypanie kwiatków przez dziewczynki z przedszkola jako wdrażanie w życie parafii i forma modlitwy oraz oddania czci Panu Jezusowi |
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
1. Poszerzenie wiedzy i doświadczeń dzieci z zakresu zdrowia, ochrona środowiska, bezpieczeństwa, zrównoważonego
rozwoju, współpracy i kontaktów ze środowiskiem lokalnym.
2. Uwrażliwienie na potrzeb otoczenia – bezinteresowna pomoc innym, empatia.
3 . Nabycie szacunku dla pracy innego człowieka i jego wytworów.
4. Poszanowanie godności człowieka.
5. Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
6. Nabycie umiejętności zachowania się w instytucjach i na imprezach kulturalnych.
7. Odczuwanie przez dzieci radości z podejmowanych z ich inicjatywy działań, rozumienie ich znaczenia.
8. Nabycie wiary przez dzieci we własne siły i możliwości, chętne i odważne prezentowanie swoich umiejętności i osiągnięć.
9. Poznanie środowiska lokalnego i działanie na rzecz wzajemnego rozwoju.
10. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczy ułatwiających dziecku zrozumienie i poznania świata oraz właściwego w nim funkcjonowania.
11. Pozyskanie funduszy na rozwój placówki.